Julkaisisinko oman e-kirjan?

E-kirjojen kautta oman kirjan julkaisemisen mahdollisuus on yhä useamman kirjailijan urasta haaveilevan ulottuvilla. Enää ei tarvitse välttämättä saada kustannussopimusta julkaisijalta voidakseen saada tekstinsä julkisuuteen, sillä e-kirjan julkaiseminen onnistuu omakustanteisesti ja melko pienin kustannuksin. Kerromme tässä artikkelissa muutamia e-kirjojen hyvistä puolista, jotka saattavat saada sinutkin innostumaan pöytälaatikkoon rustaamiesi tekstien julkaisemisesta muidenkin iloksi!

E-kirjan julkaiseminen on kustannustehokasta

Eräs e-kirjojen suuren suosion syistä onkin se, että niiden julkaiseminen ei vaadi suuria taloudellisia panostuksia ja on tästä johtuen erityisen kustannustehokasta. Tästä huolimatta aloitteleva tai vähän kokeneempikin kirjailija saattaa tarvita lainaa kirjoitusprosessinsa ajaksi saadakseen oman henkilökohtaisen taloutensa pyörimään silloinkin, kun on esimerkiksi vuorotteluvapaalla leipätyöstä kirjan kirjoittamisen vuoksi tai kun tulot ovat muutoin prosessin aikana epäsäännölliset. Edes kirjailija ei elä pelkällä hengen ravinnolla, vaan tarvitsee ravitsevaa ruokaa, jotta saa aivosolunsa liikkeelle ja kirjan kirjoittamisen hyvään vauhtiin. Tällöin erilaisten lainavaihtoehtojen vertaileminen saattaa tuntua ajankohtaiselta ja palvelut, kuten Sambla.fi, tarjoavat tähän tervetulleen helpon ja vaivattoman tilaisuuden.

Se, että e-kirjan julkaiseminen on helppoa ja kustannustehokasta, madaltaa julkaisukynnystä. Tämä puolestaan auttaa saamaan markkinoille entistä enemmän erilaisia kirjoja, joiden hinnat eivät hivo pilviä. Lukijan kannalta tämä on sekä hyvä että huono asia, sillä totta kai edulliset hinnat otetaan lukutoukkien taholta hurraten vastaan, mutta laajentuva valikoima voi aiheuttaa myös laadun epätasaisuutta sekä valinnanvaikeutta. Se voi myös aiheuttaa entistä suurempaa tarvetta lajitella jyvät akanoista, sillä kustannusyhtiö ei tätä enää lukijan puolesta tee ja markkinoille pääsee nyt paljon sellaisiakin kirjoja, joita kustannusyhtiöt eivät välttämättä olisi päästäneet sormiensa lävitse.

E-kirjan markkinointiin on monta kanavaa

Myös e-kirjan markkinointi onnistuu kustannustehokkaasti, kunhan kirjailija vain valjastaa niin somen kuin muutkin netin tarjoamat kanavat rummuttamaan uudesta kirjastaan. Moni kirjailija kirjoittaa esimerkiksi omaa blogia, jonka kautta hän pyrkii nousemaan aiheesta kiinnostuneiden lukijoiden tietoisuuteen.

Hyvä bloggaaja auttaa oivaltavilla teksteillään kaivamaan esiin kadotettua lukuiloa ja tarjoaa aiheeseensa liittyvää ajankohtaista, mielenkiintoista ja asiantuntevaa tietoa, josta lukija hyötyy. Sen lisäksi että blogi voi toimia alustana oman ammattitaidon rakentamiselle ja esiin nostamiselle, se voi olla myös erittäin tehokas kanava mainostaa omia kirjallisia tuotoksia. Jos blogisi lukija jo luottaa sinuun asiantuntijana ja pitää kirjoitustyylistäsi, miksipä hän ei myös ostaisi kirjoittamaasi kirjaa, jossa käsittelet blogin teemoja entistä syvällisemmin?

Blogi on myös oivallinen kanava kerätä itsellesi laaja sähköpostiosoitelista, jota voit käyttää hyödyksi sähköpostimarkkinoinnissa. Sähköpostimarkkinointi on edelleenkin tehokas tapa markkinoida, sillä se on kustannustehokas keino, joka saavuttaa helposti ja nopeasti suuren määrän yleisöä.

Oman e-kirjan mainostaminen on luonnollista esimerkiksi kirjablogissa, mutta myös monet muut blogigenret sopivat oman kirjan mainostamiseen. Esimerkiksi Taivaslaulu-kirja nousi tunnetuksi osittain juurikin kirjablogien ansiosta. Jos sinulla on vaikkapa liiketoimintaan tai omaan taloudenhallintaan liittyvä blogi, on täysin luonnollista mainostaa tällaisessa blogissa omaa kirjaa, joka käsittelee blogin teemoja. Sama koskee myös vaikkapa liikunta-aiheista kirjaa, jota mainostetaan liikunta-aiheisessa blogissa tai käsityökirjaa, jota mainostetaan käsityöblogissa. Katsele siis blogiasi kriittisin silmin ja opi näkemään sen tarjoamat mahdollisuudet!

Somea ei turhaan kutsuta nykyajan viidakkorummuksi, sillä se on oivallinen markkinointikanava ja vie erittäin tehokkaasti viestiä uudesta kirjastasi eteenpäin. Valjasta siis vähintään Facebook ja Instagram rummuttamaan sanomaa uudesta kirjastasi!