Kirjakaupan on erittäin tärkeää pitää hyvää huolta asiakkaistaan! Etenkin kivijalkakirjakaupat ovat joutuneet viime vuosina kovan paineen alle, minkä vuoksi niiden on tärkeää huolehtia asiakastyytyväisyydestä, jotta asiakkaat tulisivat ostoksille uudelleenkin ja jopa suosittelisivat kirjakauppaa muille. Esimerkiksi tulevaisuudessa tyrehtyvä oppikirjojen myynti voi vaikeuttaa kirjakauppojen toimeentuloa entisestään. Myös verkkokirjakaupoissa joudutaan vastaamaan monin tavoin koventuneeseen kilpailutilanteeseen, ja loistava asiakkuudenhallinta on tässä kilpailussa vahva valttikortti. Esimerkiksi ruotsalainen Adlibris on joutunut opettelemaan Suomen markkinoilla maamme tavoille ja tällaisessa tilanteessa onkin erityisen tärkeää ymmärtää suomalaisia asiakkaita ja heidän tarpeitaan. Kerromme tässä artikkelissa, kuinka kirjakauppa ottaa näppärästi asiakkuudenhallintansa haltuun ja nousee tämän ansiosta jopa todelliseksi asiakasmagneetiksi.
Asiallinen ja ammattitaitoinen asiakkuudenhallinta on kirjakaupan kivijalka. Ilman tyytyväisiä asiakkaita kirjakauppa ei voi menestyä, eikä oikeastaan edes tulla toimeen. Hyvin toimiva asiakkuudenhallintajärjestelmä eli CRM-järjestelmä on tärkeä työkalu, jotta kirjakauppa voisi pitää asiakkaistaan parasta mahdollista huolta. Järjestelmä auttaa kirjakauppaa hallitsemaan asiakastietojaan ja tehostaa kaupan tietojenkäsittelyä. Se on ikään kuin kaupan virtuaalinen IT-tuki, jonka avulla on monien arjen toimintojen lisäksi mahdollista järjestää esimerkiksi tehokkaita asiakastutkimuksia sekä luoda sujuvia markkinointi- ja myyntistrategioita. Samalla CRM auttaa luomaan kirjakaupalle tehokkaita analyyseja sekä asiakastuen ratkaisumalleja.
CRM auttaa kirjakauppaa pitämään asiakkaansa tyytyväisinä ja hankkimaan pitkäaikaisia kanta-asiakkaita. Yleensä tyytyväiset asiakkaat jakavat hyviä kokemuksiaan myös eteenpäin, mikä tarjoaa kirjakaupalle oivallisen maksuttoman markkinointikanavan. Usein kuluttajan on huomattavasti helpompi luottaa tuttavansa sanaan kuin taitavimmankaan markkinoijan markkinointiviesteihin. Tästä syystä onkin tärkeää saada tyytyväisistä asiakkaista näitä arvokkaita kirjakaupan sanansaattajia.
Lime Technologies tarjoaa hyvin monenlaisille yrityksille, myös kirjakaupoille, sopivia asiakkuudenhallintajärjestelmiä, jotka tuovat yrityksen asiakkuuksien hallintaan järjestystä ja tehokkuutta selkeyttäen asiakkuudenhallinnan prosesseja. Lime kertoo aloittaneensa toimintansa siivouskomerossa, mutta nykyisin sen Suomen toimisto sijaitsee Helsingissä Annankadulla. Limeen on myös helppo ottaa yhteyttä kaikkialta Suomesta joko puhelimitse, sähköpostitse tai etätuen kautta. Lime on helppo ladata kirjakaupan koneelle suoraan Limen verkkosivulta.
Ammattimaista ja tehokasta Lime CRM-järjestelmää voi kokeilla huoletta maksutta, mikä on hyvä vaihtoehto halutessasi varmistaa, että Lime CRM on juuri sitä, mitä etsit kirjakaupallesi. Lime on toiminut Suomessa jo vuodesta 2010, joten sille on kertynyt kokemusta suomalaisesta yritysmaailmasta ja suomalaisesta CRM-toiminnasta. Yrityksen kunnianhimoisena tavoitteena on tarjota asiakkailleen erityisen käyttäjäystävällisiä CRM-ratkaisuja ja yksinkertaistaa näin yritysten hektistä arkea. Hyvät ja helppokäyttöiset työkalut auttavat kirjakauppaa sekä säilyttämään nykyisen asiakaskuntansa että löytämään uusia tyytyväisiä asiakkaita.